Ik leer anders

Ik leer anders, een training voor beelddenkers

Leerproblemen praktisch aanpakken met de training ‘Ik leer anders’.

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Na onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand, problemen met automatiseren of (een vermoeden van) dyslexie / dyscalculie vaak in beelden denken, niet in woorden. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden.

Direct resultaat.

De leerling kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. Blijf niet langer worstelen met schoolwerk. Deze leermethode is bewezen effectief met blijvend resultaat.

Beelddenkers

Het zijn vaak kinderen waarvan je voelt het zit er wel in maar komt er niet uit. Ze weten iets, maar kunnen niet uitleggen hoe ze dit weten of aan dit antwoord komen. Het kind zegt dan “dat weet ik gewoon”. De grote meerderheid van de mensen leert auditief digitaal (horen). De beelddenker leert visueel (zien).

Denk aan het woord STOEL. Wat zie je?

Zie je letters: S-T-O-E-L of een plaatje?

Beelddenken stoel
Zie je een plaatje, dan ben jij zeer waarschijnlijk een beelddenker. Mensen die beelddenken moeten het beeld eerst omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden omdat ze een eigen leven gaan leiden.

Bijna altijd herkent één van de de ouders zich ook in deze manier van denken. Beelddenken lijkt 50% erfelijk. In gezinnen zie je vaak meerdere kinderen met dezelfde manier van denken. Beelddenken is een gave. Deze kinderen zijn vaak heel creatief. De één kan mooi tekenen, de ander maakt prachtige bouwwerken of is muzikaal. De enorme snelheid van denken maakt dit echte computerkinderen. Het hoofd is vaak net een flipperkast, er hoeft maar iets gezegd te worden en er verschijnen allemaal mooie plaatjes in het hoofd of er gaan zelfs films draaien. Op latere leeftijd zie je de beelddenkers terug in creatieve beroepen zoals architecten, ontwerpers, aannemers, kunstenaars, muzikanten, cabaretiers, ICT-ers, enz.

Wil je weten of je kind een beelddenker is? Ga dan naar onderstaande observatietest.
Observatietest beelddenken

Lesstof beter laten aansluiten op beelddenkers

De leermethodes in het reguliere onderwijs sluiten niet aan bij alle denkwijzen. Tijdens de training ‘Ik leer anders’, leert het kind van alle abstracte informatie zoals letters, cijfers en tijd plaatjes maken. Vervolgens krijgt de informatie een vaste plek in het hoofd. Hiermee krijgt het kind grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden leerstof en kan het bij een toets de informatie makkelijk terug vinden in het geheugen.

Wat ga je leren

  • Onthouden van informatie: lesstof leren vertalen naar beelden
  • Leerproblemen en werkstress oplossen: hoofd opruimen
  • Taal: alfabet, spellen, lezen
  • Rekenen: omkeringen (25  –  52),plus- en min sommen, getallen 0-100, tafels,  automatiseren
  • Klokkijken: analoge en digitale klok
  • Evt. kalender: dagen, maanden

Werkboek

Het werkboek is geschikt voor leerlingen van de basisschool met leerproblemen, dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, hoogbegaafd, beelddenken of hoogsensitief en wordt als handleiding binnen de training gebruikt. Het staat boordevol informatie, werkbladen en oefeningen en is als naslagwerk zeer waardevol.

Meer informatie over het werkboek via de volgende link.  Ik leer anders werkboek

Tarieven

De training bestaat uit 4 bijeenkomsten van 1 uur. De kosten hiervoor zijn €259 inclusief het werkboek t.w.v. €39. Voorafgaand aan de training vindt een gratis intakegesprek plaats om te kijken of deze methode de geschikte training is.

Er is een mogelijkheid om een account aan te laten maken voor de online trainer. De kosten hiervoor bedragen éénmalig €10.

Film informatiebijeenkomst Ik leer anders

Aanvullende informatie is te vinden op de site www.ikleeranders.nl van Agnes Oosterveen of neem vrijblijvend contact met mij op.