Groepstraining ‘Ik leer leren’

Hoe-zo leren komt naar basis- en voortgezet onderwijs

Voor scholen is er de groepstraining ‘Ik Leer leren’. Het betreft 6 bijeenkomsten van anderhalf uur, gedurende 6 weken. De training wordt in groepjes van maximaal 10 leerlingen gegeven, zodat de training zo effectief mogelijk is.
Wat leren de leerlingen tijdens deze training

Leren: Voor de één lijkt het zo gemakkelijk en de ander moet er meer moeite voor doen. Iedereen moet naar school en heeft dus te maken met leren. Leren is niet alleen maar oefenen van de lesstof, maar zoveel meer. Het is als het ware een route waarbij je langs onderwerpen komt die te maken hebben met leren. Op het eind van de route, de 6 bijeenkomsten weet je wat er voor jou wel en niet werkt.

In de training op school komen de volgende onderdelen komen aan bod:

Bijeenkomst 1: Hoe werkt mijn brein, mijn talenten / kwaliteiten
Bijeenkomst 2: Mijn leerstijl
Bijeenkomst 3: Faalangst; hoe ga ik hier mee om
Bijeenkomst 4: Plannen en organiseren
Bijeenkomst 5: Concentreren kun je leren
Bijeenkomst 6: Leren voor een toets

Bijeenkomst1: Hoe werkt mijn brein, mijn talenten / kwaliteiten

Je hersenen zou je kunnen vergelijken met een landkaart. Als je geboren wordt, is het landschap nog best leeg en ben je een ontdekkingsreiziger. Je leert iedere dag iets nieuws en oefent dit steeds opnieuw. Hierdoor ontstaan er een soort paadjes in je hersenen. Als je vaak hetzelfde paadje loopt door te oefenen, wordt het paadje steeds breder, misschien wel een 6-baans snelweg. Omdat je ondertussen steeds slimmer wordt komen er ook steeds meer zijwegen. Je hersenen maken al deze verbindingen doordat je leert.

Talent is het vermogen of de aanleg om iets te kunnen leren. Ieder kind heeft zijn eigen talenten en kwaliteiten. Door aan te sluiten bij de talenten van het kind kan je de ontwikkeling optimaal ondersteunen.

Bijeenkomst 2: Mijn Leerstijl

Ons informatieproces werkt als volgt: We nemen informatie op, deze verwerken we, slaan we op / onthouden we, zodat we deze op een ander moment kunnen gebruiken, bijv. tijdens een toets. Ieder kind heeft zijn eigen voorkeur voor het opnemen, verwerken en onthouden van informatie. We leren allemaal dankzij en met behulp van onze zintuigen; horen, zien, ruiken, voelen, proeven, denken. Er zijn veel verschillende leerstijlen, manieren waarop je dingen kunt leren. Afhankelijk van de leerstof en de situatie gebruik je een bepaalde leerstijl. Daarnaast heeft iedereen een voorkeursleerstijl.
Het is bewezen dat je het beste leert als je zoveel mogelijk zintuigen prikkelt tijdens het leren. Zo worden alle delen van de hersenen benut en blijft de lesstof beter hangen. De verschillende zintuigen versterken elkaar en de plakkans stijgt met sprongen.

Bijeenkomst 3: Faalangst; hoe ga ik hiermee om

Faalangst is de angst om te falen, te kort schieten, of om aan bepaalde verwachtingen van jezelf niet te kunnen voldoen. Het komt met name voor als een taak wordt opgedragen. Sommige kinderen gaan daarom juist extra hard werken maar het kan ook zijn dat een leerling de moed laat zakken en een passieve houding aanneemt. De basis van het probleem zijn je gedachten! Gedachten die je tegenwerken blokkeren je. De vraag hierbij is of de gedachten waar zijn!

Bijeenkomst 4: Plannen en organiseren

Stel je gaat met een vriendje met de fiets naar het zwembad.
Waar moet je allemaal aan denken? Als je van tevoren bedenkt wat je nodig zou hebben en hoe je dag eruit komt te zien, kan dit je helpen om je dag prettiger te maken. Als je op school goede cijfers wilt halen is het handig om goed te kunnen plannen en organiseren. Het kan je ook helpen om te zien wat heel belangrijk en wat minder belangrijk is. Hoofd- en bijzaken scheiden en het stellen van prioriteiten.

Leren plannen met een week indeling
Hoe ziet mijn week eruit; wanneer zit je op school, wanneer maak je huiswerk, wanneer sport je enz. Door een visuele weekplanner te maken creëer je overzicht. Je krijgt duidelijk in beeld waar je ruimte hebt om huiswerk te maken. Dit geeft tevens rust in je hoofd.

Bijeenkomst 5: Concentreren kun je leren

Eén van de belangrijke zaken die je nodig hebt om veel te kunnen leren is concentratie. Hoe lang kan jij je aandacht ergens op richten? Daarnaast is de vraag hoe sterk kun je de aandacht erop richten en kun je dit een poosje volhouden? De meeste mensen kunnen heel goed en lang hun aandacht bij bijvoorbeeld een tv-programma of computerspelletje houden. Bij iemand die dat kan is er dus geen sprake van een concentratieprobleem maar kunnen o.a. motivatie, focus, bewegingsdrang en faalangst een aandachtspunt zijn.

Bijeenkomst 6: Leren voor een toets

Tijdens de training krijgen de leerlingen handvaten aangereikt hoe ze effectief voor een toets kunnen leren. Hierbij komen verschillende manieren van leren aan bod zoals; gebruik van filmpjes, tekeningen, kleurgebruik, samenvattingen, mindmappen, het gebruik van flashcards, ezelsbruggetjes. Ook leren de kinderen dat het belangrijk is om de lesstof in blokken op te delen en jezelf te overhoren.

Terug naar: Programma voor scholen

© 2024 Hoe-zo leren