Module trainingen voor scholen

Module trainingen voor de basisschool

Voor kinderen die op specifieke onderwerpen m.b.t. rekenen of taal extra ondersteuning nodig hebben zijn er trainingen in module vorm. Voor scholen wordt deze training op de schoollocatie gegeven. De module wordt aangeboden aan kleine groepjes van maximaal 4 leerlingen waardoor de aandacht voor de leerling m.b.t. het leerproces groot is.

De modules bestaan uit een aantal bijeenkomsten van 1 uur. Er wordt gebruik gemaakt van Hoe-zo leren trainingsmaterialen. De trainingen hebben een praktische opzet met ondersteuning van materialen waarmee de leerlingen de stof zelf beleven. In een klassikale leeromgeving is zo’n aanpak vaak moeilijk te realiseren. Dit is dan ook een sterk punt van de module trainingen.

De onderstaande modulen zijn beschikbaar

De analoge klok

Veel kinderen hebben moeite met leren klokkijken. Klokkijken is ook best ingewikkeld, vooral omdat de kleine wijzer van een klok iets heel anders aangeeft dan de grote wijzer. Als de kinderen eenmaal de hele en halve uren en kwartieren kunnen aflezen en benoemen, ontstaan er vaak weer problemen met de tijdstippen waarin het gaat om 5 en 10 minuten voor en over het hele uur en voor en over het halve uur. De leerlingen leren de analoge klok door deze zelf te ervaren. Met ondersteuning van materialen worden ze bewust van de verschillen tussen de wijzers en de begrippen.

Duur: Maximaal 4 bijeenkomsten van 1 uur

De digitale klok

De digitale klok zien we in het dagelijks leven steeds vaker. Bijvoorbeeld op de computer, op de wekkerradio, op een mobiele telefoon, maar ook op keukenapparatuur zoals een oven of magnetron. Tijdens deze module gaan de kinderen aan de slag met de digitale klok. Ze leren dat de digitale klok verdeeld is in twee groepen van twee cijfers en de betekenis ervan. Het verschil met de analoge klok en de overstap van analoge klok naar digitale klok.

Duur: 2-3 bijeenkomsten van 1 uur

Automatiseren van de tafeltjes

Deze module is voor kinderen waarbij het automatiseren stagneert. Er wordt eerst gekeken naar een mogelijke oorzaak. De aanpak zal hierop worden afgestemd. Tijdens het oefenen komen veel verschillende spelvormen aan bod.

Duur: 2-4 bijeenkomsten van 1 uur

Breuken en procenten

Deze module is ontwikkeld ter ondersteuning voor het omrekenen van breuken naar procenten en decimalen. Door het inzichtelijk maken van de breuken met de bijbehorende materialen kan de rekenvaardigheid geoefend worden. Ook is het mogelijk om binnen deze module vermenigvuldigen, delen, optellen en aftellen te ondersteunen

Duur: afhankelijk van de groep en de inhoud, maximaal 4 bijeenkomsten

Spelling: lange-korte klank

Deze module is zeer geschikt voor kinderen die in deze categorie stagneren. Er is ervaring met diverse methoden die in het basisonderwijs toegepast worden en hier kan makkelijk op afgestemd worden. In de module wordt gewerkt met de kleuren volgens de methode ‘Taal in Blokjes’. In de module wordt gebruik gemaakt van veel praktische materialen om de lesstof te ondersteunen

Ondersteuning in andere categorieën op aanvraag mogelijk.

Duur: maximaal 4 bijeenkomsten van 1 uur

Werkwoordspelling

Veel kinderen hebben moeite met de werkwoorden. Tijdens de bijeenkomst gaan we aan de slag met het oefenen van de tegenwoordige tijd, verleden tijd (sterke en zwakke werkwoorden) en het voltooid deelwoord. Met behulp van visuele en praktische oefeningen zal het voor de kinderen inzichtelijk worden gemaakt.

Duur: 2-4 bijeenkomsten van 1 uur

Indien er vraag is naar andere modules neem dan contact op.

Terug naar: Programma voor scholen

© 2024 Hoe-zo leren